Automobilul a devenit un element deosebit de important pentru fiecare dintre noi. Chiar daca nu toti oamenii detin cate un automobil, in societatile moderne, aproape fiecare casa are la dispozitie cel putin o masina. Este bine, asadar, sa avem ceva cunostinte despre modul in care functioneaza, modul in care trebuie sa fie ingrijita si modul in care trebuie sa fie condusa.
Vom vorbi in acest articol despre electromotor sau demaror, una dintre piesele esentiale ale unei masini care functioneaza cu motor termic. Destul de multe informatii despre aceasta piesa pot fi gasite pe www.reparatii-electromotoare.com, insa vom incerca sa evidentiam lucrurile principale despre aceasta componenta.
Ce este electromotorul sau demarorul?
Modul de functionare al acestei piese este usor de inteles. Electromotorul este un motor auxiliar care ajuta motorul principal sa porneasca. Niciun motor termic nu poate sa porneasca fara un demaror, asadar, il vei gasi pe orice tip de masina. Fiind o piesa extrem de importanta, vei descoperi o multime de service-uri dedicate (Service auto reparatii electromotoare Ford, Opel, Dacia, etc)
Nu este indicat sa se ajunga la reparatii, insa, mai ales ca demaroarele moderne sunt din ce in ce mai performante si se strica mai greu.
Demarorul este compus din mai multe piese, unele mai importante, altele mai putin importante. Pe scurt, aceste piese sunt o carcasa, un ansamblu pinion de angrenare, un rotor, un stator, un suport perii si o bobina de cuplare.
Ce trebuie sa faca electromotorul, mai exact?
Rolul sau este usor de inteles: trebuie sa porneasca primul pentru a ajuta motorul principal sa porneasca la randul sau. Gradul de eficienta pe care il are poate sa fie direct proportional cu temperatura exterioara. De regula, atunci cand temperatura este foarte scazuta, demarorul necesita mult mai multa putere pentru a porni. Un mod prin care aceasta piesa poate sa fie protejata pe timp de iarna este prin asigurarea unei baterii excelente, care sa ajute la pornire.
Istoricul demarorului
Automobilele nu au fost pornite intotdeauna prin intermediul acestei piese. Inainte de a aparea demarorul, motoarele porneau prin metode mai mult sau mai putin conventionale, cum ar fi cartusele pirotehnice, arcurile sau chiar manual cu ajutorul unor cabluri cu manivele de care se tragea. Pornirea manuala era deosebit de periculoasa si de dificila, in conditiile in care motorul putea sa dea rateuri si sa loveasca operatorul.
Demarorul electric a fost montat pe un automobil abia in anul 1896 de catre H.J Dowsing. Lucrurile nu au fost simple, insa, deoarece era nevoie de curenti mari care duceau la supraincalzire. La inceput, demaroarele electrice (electromotoarele) erau concurate de la egal la egal de demaroarele pneumatice sau cele cu arc. Ulterior insa, s-au impus, fiind prezente pe majoritatea masinilor moderne.
Protectia demarorului se face prin asigurarea unei cantitati mari de energie in baterie, in asa fel incat pornirea motorului sa se faca rapid si cat se poate de usor.