Limbajul vizual este forma de comunicare care constă din elemente vizuale, care devin apoi idei. Abilitatea de a comunica vizual și grafica au o importanță la fel de mare precum alfabetizarea și calculul, capacitatea de a citi și cea de a număra. Unii oameni sunt gânditori vizuali, gândesc pur și simplu în imagini, folosind acea parte a creierului care este emoțională și creativă, pentru a procesa informații și pentru a le găsi un sens. Picturile, desenele, simbolurile, sunt toate moduri de exprimare a comunicării vizuale.
Un alt mijloc prin care limbajul vizual poate fi expus este reprezentat de jocuri fie ele jocuri pentru PC, jocuri de societate sau chiar jocuri de cărți. În jocurile de memorie, cele care au capacitatea de a antrena creierul la maxim, elementele vizuale joacă un rol esențial. Memoria pe termen scurt este cheia pentru a juca jocuri de memorie și practicarea lor în mod frecvent va îmbunătăți randamentul în acest sens. O memorie bună pe termen scurt poate aduce în timp îmbunătățiri memoriei pe termen lung a unei persoane. Există o conexiune între ele și această posibilitate de a transfera informațiile din memoria pe termen scurt în cea pe termen lung va îmbunătăți procesul de învățare în alte domenii. Într-un joc de cărți precum pokerul, memoria pe termen scurt și lung sunt îmbunătățite și prin memorarea combinațiilor de elemente, precum chinta roială, alcătuită dintr-un as, un popă, o damă, un valet şi un decar, toate fiind de aceeaşi culoare. În astfel de situații, un jucător poate găsi un suport mare în elementele vizuale, ceea ce înseamnă că va putea recunoaște această mână atunci când vede cărțile menționate. Multe jocuri nu ar fi nimic fără elementele vizuale, iar înțelegerea limbajului vizual de la baza lor este ceea ce face pe cineva să reușească să le joace profesionist.
Arta este o altă formă de limbaj vizual. Picturile și sculpturile transmit idei și evocă de asemenea anumite tipuri de răspunsuri emoționale. Ele pun în lumină idei despre evenimente istorice, ori despre concepte abstracte sau aduc în atenția privitorului/admiratorului chintesența formelor care reușesc să se impregneze în minte. Este larg răspândită și presupunerea că diferite zone ale creierului răspund în moduri aparte la culori și forme.
O altă categorie a limbajului vizual este reprezentată de pictograme și ideograme. Pictogramele sunt acele imagini care nu se îndepărtează mult ca sens de ceea ce reprezintă. Reprezintă și astăzi un mod de comunicare a informațiilor. Mulți dintre locuitorii întregului glob pot recunoaște pictogramele care indică locații publice și zone special amenajate în anumite sensuri. Ideogramele sunt practic imagini care au la bază idei și pot fi adesea descifrate și memorate fără niciun element scris. Există pictograme antice care sunt văzute ca forme de artă, iar cele mai simple ar fi chiar picturile pe stâncă.
Gândirea vizuală este una dintre activitățile de care este responsabilă partea dreaptă a creierului. Activitatea părții stângi este mai liniară și analitică. Gânditorii vizuali se bazează pe intuiție atunci când trag concluzii despre diverse informații și mai puțin pe rațiune sau limbaj.
Din limbajul vizual face parte și comunicarea muzicală. Acest concept se referă la muzica realizată special pentru a amplifica experiența vizuală a filmelor, cinematografia în sens larg. Coloana sonoră sau sunetele Foley sunt alese în așa mod încât să corespundă imaginilor care sunt văzute pe ecran, fiind induse fie sentimente de teamă, entuziasm, tristețe sau alte emoții. Cei mai mulți cinefili înțeleg și ajung să aprofundeze acest imbaj al indiciilor muzicale, care arată în mod subtil sau evident că o secvență de un anumit gen sau ceva important se va întâmpla în câteva cadre.
De-a lungul istoriei, am putut observa evoluția limbajului vizual și a utilizărilor sale. Semnele și simbolurile erau mai importante pentru persoanele care aveau probleme cu citirea și scrierea. Acum, suntem înconjurați de semne peste tot pe unde mergem. Cele mai multe dintre ele nu includ niciun text care să descrie semnul specific, iar creierul nostru este încă capabil să proceseze semnificația fiecăruia. Limbajul vizual crește în mințile noastre mai mult decât ne putem da seama și acest lucru este îmbucurător.