Povestea de azi e simpla. O gasiti in detaliu pe blogul lui Seth Godin.
Pe scurt, Dave Balter a scris Word Of Mouth Manual. Iar pentru lansare a ales o strategie foarte 2.0. Nu a lucrat cu o editura. Si a dat cartea gratuit.
Dave Balter si-a dat seama ca a scris o carte despre Word Of Mouth. Este clar ca aceasta carte va fi citita in principiu de marketeri si alte persoane relativ in domeniu: antreprenori, studenti, etc. Ca sa ajunga la ei foarte ieftin, avea nevoie de cateva puncte in care acestia se aduna. Solutia a venit destul de simplu sub forma blogurilor unor asa-zisi ?guru? din aceste domenii, si anume Seth Godin si Guy Kawasaki, ca sa dau doar doua exemple.
Era clar ca daca acestia promoveaza cartea, ea va ajunge la zeci de mii de oameni din segmentul tinta. Insa ca sa-i faca pe acestia s-o promoveze, a dat exclusivitatea download-ului gratuit al cartii doar acestora. Acest fapt a creat doua lucruri:
Evanghelistii mentionati s-au straduit ceva mai tare s-o promoveze, stiind ca ofera cititorilor lor ceva exclusiv
Cititorii au inteles repede valoarea care le este oferita gratuit si au promovat cartea mai departe
Morala acestei povesti este una foarte importanta. Cele mai pretioase doua lucruri in ziua de azi (pe Internet si tot mai mult si in viata reala) sunt Atentia si Reputatia. Cu cat ai parte de mai multa Atentie, cu atat iti creste Reputatia. In aceasta poveste nu cartea in sine este importanta, ci Reputatia cartii si a autorului.
Pentru a ajunge la o baza larga de cititori, autorul avea nevoie sa le supuna Atentiei cartea. El a supus cartea Atentiei acelor cititori care erau cei mai interesati si care aveau cele mai mari sanse sa supuna cartea Atentiei altora mai departe. Facand asta, cartii si autorului le-a crescut Reputatia.
E posibil ca multi sa spuna ca nu trebuia sa dea cartea gratuit in format electronic. Daca evanghelistii ar fi promovat pur si simplu cartea, probabil ca multi care fac parte din audienta ar fi cumparat-o totusi. In ziua de azi, insa, problema nu se mai pune asa.
Daca 10.000 de oameni in segmentul tinta au vazut postul despre carte, e posibil ca in cel mai bun caz 5-600 de oameni sa fi cumparat cartea. Din acestia 50-60 ar fi scris review-uri si probabil ca majoritatea ar fi recomandat-o cunoscutilor.
Cu strategia aplicata, insa, probabil ca din 10.000 de oameni, 5.000 au downloadat cartea. Au citit-o rapid si pastrand proportiile, 500 au facut review-uri. Iar majoritatea din cei 5.000 nu doar au recomandat cartea, ci chiar au dat-o mai departe. Astfel s-a creat o baza de oameni de cateva zeci de ori, poate chiar sute de ori mai mare care au interactionat cu sau citit cartea. Pentru ca aceasta carte este buna (am citit-o si v-o recomand sincer), e posibil ca cifra celor care au cumparat cartea in format tipografic sa depaseasca cei 5-600 de oameni. Insa cel mai important lucru nu este acesta. Ci este faptul ca acum autorul are in slujba sa zeci de mii de evenghelisti in locul celor cateva sute. Iar cum Word of Mouth-ul este cea mai eficienta metoda de promovare, autorul si-a atins scopul.
Daca e sa gandim pe termen lung, impactul acestei strategii este si mai mare. Peste un an, cand e posibil ca sute de mii de oameni sa fi citit cartea intr-un format sau altul Reputatia autorului este foarte mare. Daca acesta publica alta carte, va avea parte automat de atentia a sute de mii de oameni, potentiali cumparatori. Este cazul clasic de efect de bulgare de zapada.
Ce inseamna asta insa pentru voi?
Data viitoare cand aveti ceva de promovat/vandut, ganditi in termeni de Atentie si Reputatie. Cum puteti face sa captati Atentia a cat mai multor potentiali evanghelisti? Ce modalitati puteti gasi pentru a-i face pe acestia sa-si foloseasca propria Reputatie pentru a capta atentia altor persoane din segmentul tinta? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile pe care ar trebui sa vi le puneti in acest proces de marketing.
Concentrati-va asupra minimizarii pierderilor pe termen scurt si veti pierde totul pe termen lung. Dati de la voi cat mai mult si veti castiga cursa pe termen lung.